umohistoria2

UMOn historia on koottu nettihistoriikkiin

UMO on koonnut 40-vuotisen historiansa yksiin kansiin, juhlavuotensa kunniaksi julkaistulle nettisivustolle www.umo.fi/40. Sivustolle on koottu yli 2000 konsertin, yli 50 UMOssa soittaneen muusikon ja yli 50 levytyksen tiedot. Yhteistyössä Ylen Elävän arkiston ja Yle Areenan kanssa historiikkiin on tuotu kymmeniä konserttitaltiointeja ja uutispätkiä, jotka ovat katsottavissa sivuston kautta. Tämän lisäksi UMOn omia videotallenteita palvelussa on jopa 70 kappaletta. Sivustolle on koottu myös kaikki Ylen taltioimat UMOn kantanauhat vuosilta 1975-1998, yhteensä yli 10 tunnin verran. Sivustolle pääset tästä: www.umo.fi/40

Historia lyhyesti

Joulukuun 11. päivä 1934 Rytmipojat kajauttivat big band -musiikin rytmikkäitä säveliä Yleisradion Fabianinkadun Studio Ykkösestä eetteriin. Radio oli juuri muuttanut tähän taloon, ja myös musiikkistudio loisti uutuuttaan omituisine akustisine tötteröratkaisuineen. Myöhemmin, sotien jälkeen miltei jokaisessa maassa sinfonisen orkesterin rinnalle tuli myös jokin kevyen musiikin kokoonpano, useimmiten big band tai viihdeorkesteri. Toisinaan molemmat, kuten meilläkin kävi. George de Godzinskyn johtama viihdeorkesteri eli parhaat vuotensa 1950-luvulla. Radion Tanssiorkesteri RTO taas svengasi ansiokkaasti 1960-luvulla. Jazzin osalta ajanjakso oli kuitenkin varsin hiljainen.

UMO syntyi vuonna 1975

umohistoria

1970-luvun puolivälissä kuului kummia. Muusikot kypsyivät vähitellen odottamaan että heidän hyväkseen tapahtuisi jotain itsestään. Päätettiin ottaa härkää sarvista, ja perustaa orkesteri ajamaan muusikoiden omia asioita. Perustajien etunenässä olivat Heikki Sarmanto ja Esko Linnavalli, joiden johdosta perustettiin The Finnish Jazz Music Workshop. Vuonna 1975 ryhmä aloitti puuhaamaan levyä, jonka nimeksi tulisi Our Latin Friends Heikki Sarmannon nimikkobiisin mukaan. Workshopissa olivat mukana mm. Hesa, Pulla, Rusina, Pökerö, Pekkis, Eero, Markku, Pena ja Junnu. Levytysprosessin edetessä orkesterin nimi muuttui. Workshop muuttui Uuden Musiikin Orkesteriksi, joka päätettiin rekisteröidä myös yhdistyksenä. Nimen isä oli orkesterin perustajajäsen Markku Johansson.

Ensimmäiset vuodet 1975 – 76 Uuden Musiikin Orkesteri etsi tukipartneria Yleisradion lisäksi valtion suunnasta ja havitteli Uudenmaan läänin alueorkesterin asemaa, tosin valitettavan huonolla menestyksellä. Seuraavat pari vuotta kuluivat tuntosarvet ylhäällä ja kuulostellessa, kuka vastaisi kosintaan. Keikkojakin oli niin vaikeissa eteläsuomalaisissa osoitteissa, että hyvä kun niihin ehdittiin ajoissa. Kerrankin jonkun koulun jumppasalissa UMOn takarivissä puhalsi käyrätorvea nykyisin kuuluisana kapellimestarina tunnettu nuori Esa-Pekka Salonen. Konsertin kapellimestarina oli Thad Jones, yksi orkesterin kehityksen tärkeimmistä vaikuttajista. Vaatimattomista areenoista huolimatta UMOn kanssa esiintyi alusta alkaen maailman luokan tähtiä. Elettiin aikoja, jolloin UMOn perustajana tunnettu Esko Linnavalli oli samalla Jorma Panulan ohjastamalla kapellimestariluokalla Esa-Pekka Salosen kanssa.

Orkesterin vaikea taloudellinen tilanne alkoi 1970-80-lukujen taitteessa näyttää pikku hiljaa paremmalta. Tällöin Dizzy Gillespien tähdittämä UMOn konsertti oli merkki uudesta alusta: se oli ensimmäinen Helsingin kaupungin, Yleisradion ja opetusministeriön yhteishanke UMOn kanssa. Tästä syntyi UMOn tulevaisuudelle se taloudellinen ja hallinnollinen pohja, jolla se nykyäänkin lepää.

Osa-aikaisena big bandina UMO työskenteli aina vuoteen 1984 asti, jolloin se muuttui kokopäivätoimiseksi ammattilaisorkesteriksi. Tämän mahdollisti lopulta kolmikantasopimus Helsingin kaupungin, Yleisradion ja Opetusministeriön välillä. Enää ei puhuttu kokeilusta, UMO oli tullut jäädäkseen. On oikeutettua sanoa, että Helsingin kaupunki pelasti UMOn talouden. Apulaiskaupunginjohtaja Heikki S. von Hertzenin työskentely orkesterin hyväksi sekä Helsingin Juhlaviikkojen uuden toiminnanjohtajan, Veijo Varpion tuki olivat UMOn kannalta ratkaisevia.

UMO 90-luvulla ja nyt

umohistoria3

UMO on tehnyt menestyksekkäitä konserttikiertueita mm. Yhdysvalloissa, Kanadassa, Norjassa, Italiassa ja Saksassa. UMO teki 1994 merkittävän Euroopan-kiertueen yhdessä Natalie Colen kanssa. Vuonna 1996 orkesteri taas oli kuuden viikon mittaisella Euroopan kiertueella maailmankuulun lauluyhtye Manhattan Transferin kanssa. Viimeisimpänä UMO konsertoi Sauna Palaa! -levyn promootiokiertueella Kanadassa kesällä 2007.

Orkesteri palkittiin valtion säveltaidepalkinnolla vuonna 1991 ja useille orkesterin jäsenille on myönnetty Suomen Jazzliiton Yrjö-palkinto. Lisäksi UMO tekee musiikillista kasvatustyötä kouluikäisten parissa jalkautumalla kouluihin antamaan opetusta ja näytteitä rytmimusiikin maailmasta. Orkesteri osallistuu myös aktiivisesti kansainvälisiin musiikkivientitapahtumiin ja kehittää yhteistyötä muiden taiteen alojen kanssa.

Oman kotiareenansa UMO sai elokuussa 2001, kun Helsingin ydinkeskustaan avattiin UMO Jazz House, kauan kaivattu kohtauspaikka elävän musiikin ystäville. Orkesterin toimisto sijaitsi samoissa tiloissa. Tila toimi UMOn harjoittelu- ja konserttipaikkana, mutta myös muiden yhtyeiden ja klubien estradina. Helmikuussa 2007 jouduttiin suositusta Jazz Housesta kuitenkin luopumaan mittavien, rakenteellisten kosteusvaurioiden vuoksi ja siitä lähtien orkesteri on harjoitellut ja konsertoinut vaihtuvissa saleissa.

Tällä hetkellä UMOn ohjelmisto koostuu yli 2200:sta sävellyksestä. Tämä ainutlaatuinen kokoelma laajenee vuosittain ulkomaisten orkesterinjohtajien ja solistien työskennellessä UMOn kanssa. Orkesterin kapellimestari- ja solistivieraina ovat olleet mm. sellaiset jazzin huippunimet kuin Thad Jones, Dizzy Gillespie, Gil Evans, Joe Williams, Mercer Ellington, McCoy Tyner, Maria Schneider, Michael Brecker, John Scofield, Tomasz Stanko ja lukemattomat muut.
Kansainvälisellä yhteistyöllä on ollut suuri merkitys niin UMOlle kuin koko Suomen jazzmusiikin kehitykselle. Orkesteri on julkaissut tähän mennessä 22 omaa levytystä ja osallistunut myös useisiin muihin levytyksiin. UMOn levyt ovat saaneet maailmalla erinomaista palautetta.

Orkesterin taiteelliset johtajat :

eskolinnavalli

Esko Linnavalli (1941-1991), kausi 1975-91
Esko Linnavalli kutsuttiin UMOn kapellimestariksi heti orkesterin perustamisesta alkaen. Tässä vaiheessa hän oli jo tunnettu pianisti ja sovittaja, jonka sovituksia esittivät lukuisat pop- ja iskelmätähdet. UMOssa Esko loi suhteet maailmankuuluihin jazz-muusikoihin, joihin lukeutuvat mm. Mel Lewis, Dizzy Gillespie, Thad Jones ja Bob Brookmeyer. Heidät kaikki on nähty UMOn vierailijoina. Linnavallin myötä alkoi UMOn kehitys, joka vauhdittui huimasti 1984 orkesterin muututtua ammattiorkesteriksi.

Johansson Markku

Markku Johansson, kausi 1992-93
Markku Johansson oli Esko Linnavallin seuraajaksi varsin luonnollinen valinta. Olihan Markku orkesterin perustajajäsen ja taitava kapellimestari, puhumattakaan hänen trumpetistin-/flyygelitorvensoittajan taidoistaan. Niistä voi nauttia mm. Johanssonin kauden levyllä  “Selected Standards”. Johansson katsoi yhdeksi merkittävimmistä projekteistaan mittavan yhteistyön säveltäjä Eero Hämeenniemen kanssa.

RichShemaria

Rich Shemaria kausi 1994-95
Newyorkilainen Rich Shemaria tapasi Linnavallin 1989 ja vieraili UMOn säveltäjävieraana joitakin vuosia myöhemmin. Hän jätti UMOlle itsestään hienon vaikutelman niin säveltäjänä kuin sovittajanakin. Niinpä Johanssonin jälkeen Rich kutsuttiinkin orkesterin taiteelliseksi johtajaksi. Hän sävelsi UMOlle mm. big band -sarjan sekä kappaleen “Road to Bilbao”, joka valmistui yöllisellä bussimatkalla Natalie Cole & UMO -kiertueen aikana Espanjan Baskimaalla. Shemaria on luonnehtinut Suomen kaudella löytäneensä saunan lisäksi jotain käänteentekevää myös sävellyksiinsä.

eerokoivistoinen

Eero Koivistoinen, kausi 1996-98
Eero “Koippa” Koivistoinen kuuluu maineikkaimpiin suomalaisiin jazzmuusikkoihin. Myös Koivistoinen on orkesterin perustajajäseniä. Hänen kaudellaan levytettiin menestyksekkäät levyt “UMO Jazz Orchestra” (NaxosJazz) ja ”Electrifying Miles”, joka sai 4 tähteä maineikkaan jazzlehti Down Beatin arvostelussa.

Sarmanto

Heikki Sarmanto, kausi 1998-2000
Heikki Sarmanto on kuuluisimpia suomalaisia jazzsäveltäjiä ulkomailla. Koivistoisen ja Johanssonin tapaan “Hesa” on UMOn perustajajäsen. Taiteellisena johtajana hän on ollut viemässä UMOa 2000-luvulle. Sarmannon kaudella tehtiin lukuisia ulkomaan konserttivierailuja, mm. USAan, Saksaan, Ranskaan ja Espanjaan. Sarmannon kaudella aloitettiin myös ”Silent Music” -kirkkokonserttien sarja. Viimeistään niiden myötä on huomattu että UMO osaa soittaa myös hiljaa ja kauniisti.

Taiteellinen toimikunta 2000-2009
Vuosina 2000-2009 UMOlla ei ollut vain yhtä taiteellista johtajaa, vaan orkesterin jäsenistä koottu, vuosittain valittava taiteellinen toimikunta. Toimikunta vastasi yhdessä toiminnanjohtajan UMOn taiteellisesta linjasta ja ohjelmistosta.

kirmolintinen_webkariheinila_web

Kirmo Lintinen & Kari ”Sonny” Heinilä, kausi 2010-2011
UMOn taiteellisina johtajina toimivat parivaljakko Lintinen & Heinilä.

Kirmo Lintinen, Kari Heinilä, Antti Rissanen, Eero Koivistoinen ja Aija Puurtinen, kausi 2012-2013
Kaudella 2012-2013 UMOn ohjelmistoa suunnitteli yllämainittujen taiteellisten neuvonantajien joukko.

Taiteellinen toimikunta 2014-2015
Kaudella 2014-2015 UMOn ohjelmistoa suunnitteli orkesterin jäsenistä koottu taiteellinen toimikunta yhdessä ohjelmapäällikön ja toimitusjohtajan kanssa.